|
دستور جلسات و مصوبات شورای گفت و گوی دولت و بخش خصوصی 1403
|
|
📕📕جلسه یکصد و هفتده مورخ 1404/01/23
|
|
دستور جلسه
|
استانی/ملّی
|
مصوبه
|
گزارش کارشناسی
|
مصوبه
|
|
تصویب زمانبندی تشکیل جلسات شورای گفتگوی دولت و بخش خصوصی در سال 1404
|
استانی
|
زمانبندی تشکیل جلسه به شرح ذیل به تصویب رسید.
23 فروردین - 13 اردیبهشت - 10 خرداد- 7 تیر- 4 مرداد- 1 شهریور- 5 مهر- 3 آبان - 1 آذر- 6 دی - 4 بهمن - 2 اسفند
|
_
|
|
|
تعیین اعضای بخش خصوصی شورای گفتگوی دولت و بخش خصوصی
|
استانی
|
انتخاب 8 نفر از اعضای بخش خصوصی شورای گفتگو براساس دستورالعمل به شرح ذیل به تصویب رسید:
1- جناب آقای مهدی جعفری رئیس محترم انجمن نساجی و پوشاک استان سمنان
2- جناب آقای باقری پور رئیس محترم انجمن انبوه سازان مسکن استان سمنان
3- جناب آقای رضا زیاری رئییس محترم انجمن صنفی کارفرمائی شرکتهای حمل و نقل کالای سمنان، سرخه و مهدیشهر
4- جناب آقای حسن برادران مدیرعامل محترم شرکت پاریزان صنعت
5- جناب آقای امیررضا فیض مدیرعامل محترم شرکت درین ریس سمنان
6- جناب اقای محمد علی شریعت مدیرعامل محترم شرکت تولیدی شیمیایی کلران
7- جناب آقای سید جلال الدین پورهاشمی مدیرعامل محترم شرکت توسعه عمران مهدیشهر
8- جناب آقای محمد پیرنیا مدیریت محترم گالری مبلمان محمد
|
_
|
|
|
بررسی و ارائه پیشنهاد درخصوص راهکارهای تحقق شعار سال
|
استانی
|
مقرر گردید طرح جامع تحقق شعار سال با محوریت معاونت هماهنگی امور اقتصادی استانداری و حضور سازمان مدیریت و برنامه ریزی، اداره کل کار، تعاون و رفاه اجتماعی، جهاد کشاورزی، سازمان صمت، اداره کل اقتصادی و دارایی، اتاق بازرگانی تشکیل و ظرف مدت دو هفته طرح جامع جهت بازبینی نهایی به دستگاههای نظارتی، انتظامی و قضائی استان اعلام گردد.
|
_
|
|
|
بحث و بررسی درخصوص مشکلات حوزه هوشمندسازی لیست بیمه تامین اجتماعی
|
ملی
|
پیشنهاد میگردد سامانه لیست هوشمند تامین اجتماعی به نحوی اصلاح گردد که با عدم پرداخت حق بیمه توسط کارفرما حداکثر ظرف مدت سه ماه، خدمات به کارگر طبق قانون ادامه داشته باشد.
|
|
|
|
📕📕جلسه یکصد و هجده مورخ 1404/02/13
|
|
پیشنهاد ارتقا گمرک استان
|
استانی
|
پیشنهاد میگردد زیرساختها و امکانات مورد نیاز جهت انتخاب گمرک استان بعنوان یکی از گمرکات دپوی کالاهای وارداتی توسط گمرک استان اعلام تا موارد توسط استانداری مورد پیگیری قرار گیرد.
|
_
|
|
|
ارائه پیشنهاد درخصوص مستثنی شدن حق ترانزیت برق واحدهای صنایع تبدیلی و تکمیلی بخش کشاورزی(پیگیری مصوبه جلسه 116 شورای گفتگوی دولت و بخش خصوصی استان)
|
استانی
|
کدهای آیسیک صنایع تبدیلی و تکمیلی به صورت لیست کامل توسط اداره کل صمت استان تهیه و در اختیار دبیرخانه شورای گفتگوی استان قرار گیرد.
|
|
|
|
بحث و بررسی درخصوص مشکلات تخصیص سوخت واحدهای تولیدی
|
استانی
|
کارگروهی با محوریت سازمان صمت استان و به منظور نظارت بر تامین و نحوه تخصیص سوخت جایگزین با حضور نمایندگان استانداری، جهاد کشاورزی، شرکت پخش فراورده های نفتی، شرکت توزیع برق، شرکت برق منطقه ای، شرکت گاز و اتاق بازرگانی تشکیل و بر تامین و نحوه تخصیص سوخت واحدهای تولیدی نظارت نماید.
|
|
|
|
ارائه پیشنهاد درخصوص مستثنی شدن حق ترانزیت برق واحدهای صنایع تبدیلی و تکمیلی بخش کشاورزی(پیگیری مصوبه جلسه 116 شورای گفتگوی دولت و بخش خصوصی استان)
|
ملی
|
1- پیشنهاد میگردد جدول مندرج در تعرفه برق و شرایط عمومی آن اصلاح و تعرفه صنایع تبدیلی دارندگان پروانه بهره برداری از وزارت صمت و جهادکشاورزی براساس کد آیسیک اعلامی تعریف گردد.
2- تبصره ذیل ماده 3 قانون مانع زدایی از توسعه صنعت برق به شرح ذیل اصلاح گردد:
تبصره - دستور العمل تعیین بهای برق مصرفی مشترکان صنعتی موضوع این ماده حداکثر تا پایان فروردین ماه هر سال توسط کارگروهی متشکل از نمایندگان وزارت نیرو و وزارت صنعت معدن و تجارت و وزارت جهاد کشاورزی و یک عضو ناظر از کمیسیون انرژی مجلس شورای اسلامی بر اساس شاخص های سهم درآمد محصولات صادراتی صنایع، شدت انرژی صنایع مذکور و سهم هزینه برق در قیمت تمام شده محصولات این صنایع تهیه و توسط وزیر نیرو ابلاغ می شود. "
|
|
|
|
بحث و بررسی درخصوص مشکلات تخصیص سوخت واحدهای تولیدی
|
ملی
|
1- تفکیک سهمیه سوخت جایگزین از سوخت مصرفی واحدها در سامانه سدف
2- به لحاظ امکان برنامه ریزی برای شرکت پخش فراورده های نفتی، پیشنهاد میگردد درخواست سوخت مصرفی واحدهای تولیدی در سامانه بصورت سه ماهه و تخصیص بصورت ماهانه صورت پذیرد.
3- باتوجه به اینکه سوخت جایگزین در زمان قطعی برق و گاز به واحدها تخصیص مییابد مسئولیت تخصیص سوخت و میزان سهمیه مورد نیاز در این بازه زمانی بر عهده دستگاههای اجرایی متولی ارائه خدمات شامل شرکت توزیع برق، برق منطقه ای و شرکت گاز بوده و سازمان صمت صرفا فعال بودن واحد را تایید نماید.
|
|
|
|
بررسی و ارائه راهکار در خصوص برخورداری تجهیزات نیروگاههای تجدید پذیر از کاهش حقوق گمرکی موضوع جز2 بند ذ تبصره 1 قانون بودجه 1404
|
ملی
|
بمنظور حمایت از سرمایه گذاران احداث نیروگاههای تجدید پذیر پیشنهاد میگردد تجهیزات وارداتی مورد استفاده در این قبیل نیرو گاهها مشمول بند (ذ ) تبصره یک قانون بودجه سال 1404 بمنظور کاهش نرخ حقوق گمرکی به کمتر از یک درصد گردند و فهرست اقلام مشمول توسط وزارت نیرو اعلام و به تصویب هیات وزیران برسد .
|
|
|
|
📕📕جلسه یکصد و نوزده مورخ 1404/05/04
|
|
بررسی و ارائه راهکار درخصوص قطعی های مکرر برق
|
استانی
|
مقرر گردید در خصوص کاهش مشکلات صنعتگران درخصوص قطعی های مکرر برق، مقرر گردید نشست مشترکی با حضور مدیران توزیع برق، شرکت شهرکهای صنعتی و اتاق بازرگانی تشکیل و پیشنهادات اجرایی مورد بررسی قرار گیرد.
|
_
|
|
|
بررسی تکلیف قانونی برنامه هفتم توسعه در خصوص رشد بهرهوری کل عوامل تولید به میزان ۲.۸ درصد (با سهم ۳۵ درصدی در رشد اقتصادی ۸ درصدی)
|
استانی
|
اتاق بازرگانی، صنایع، معادن و کشاورزی سمنان مأمور میگردد نسخه کامل این مصوبه و مستندات مرتبط را به دبیرخانه شورای گفتوگوی ملی ارسال و پیگیری لازم را بهعمل آورد.
|
_
|
|
|
بررسی تکلیف قانونی برنامه هفتم توسعه در خصوص رشد بهرهوری کل عوامل تولید به میزان ۲.۸ درصد (با سهم ۳۵ درصدی در رشد اقتصادی ۸ درصدی)
|
استانی
|
مقرر گردید با محوریت دفتر هماهنگی اشتغال و حمایت از سرمایه گذاری استانداری، دستگاههای اجرایی استان موظف شوند ظرف یک ماه، گزارش اولیهای از وضعیت موجود بهرهوری در حوزه خود تهیه و به همراه پیشنهادات به اتاق بازرگانی سمنان ارائه نمایند تا در بسته پیشنهادی نهایی که برای نظر خواهی از سوی دولت محترم متعاقبااعلام خواهد شد بعنوان پیشنهاد استان سمنان ارایه گردد.
|
_
|
|
|
بررسی و ارائه راهکار درخصوص ماده 31 قانون رفع موانع تولید رقابت پذیر و ارتقای نظام مالی کشور موضوع روش برخورداری واحدهای تولیدی دارای پروانه بهره برداری ناشی از اجرای طرح توسعه از معافیت ماده مذکور(مالیات با نرخ صفر)
|
استانی
|
با عنایت به نامه شماره 1453772 مورخ1402/08/22 معاونت هماهنگی و محیط کسب و کار وزارت صمت به سازمان امور مالیاتی درخصوص عدم امکان صدور پروانه بهرهبرداری جداگانه برای فازهای توسعه، پیشنهاد ارائه شده با موضوع اصلاح فرایند صدور پروانه و لحاظ تاریخ و ظرفیت بهره برداری به تفکیک هر فاز توسط سازمان صمت استان مورد پیگیری و اجرا قرار گیرد.
|
|
|
|
بررسی و ارائه راهکار درخصوص ماده 31 قانون رفع موانع تولید رقابت پذیر و ارتقای نظام مالی کشور موضوع روش برخورداری واحدهای تولیدی دارای پروانه بهره برداری ناشی از اجرای طرح توسعه از معافیت ماده مذکور
|
استانی
|
مقرر گردید موضوع استعلام تفسیر قانون گذار از تعریف پروانه بهره برداری به استناد ماده 31 قانون رفع موانع تولید رقابت پذیر و ارتقای نظام مالی کشور و مشمولان نرخ صفر توسط دفتر هماهنگی اشتغال و حمایت از سرمایه گذاری استانداری مورد پیگیری قرار گیرد.
|
|
|
|
بحث و بررسی درخصوص نحوه اجرای قانون اصلاح ماده 5 قانون بیمه های اجتماعی کارگران ساختمانی در بازه زمانی 1401/12/20 الی 1402/08/03
|
استانی
|
با عنایت به موارد مطروحه توسط مدیرکل تامین اجتماعی استان درخصوص حذف کامل جرایم و باتوجه به پیگیری موضوع توسط شورای مرکز، مقرر گردید سازمان تامین اجتماعی تا آذر ماه سال جاری از هرگونه اقدام اجرایی علیه کارفرمایان خودداری نماید.
|
|
|
|
بحث و بررسی درخصوص نحوه اجرای قانون اصلاح ماده 5 قانون بیمه های اجتماعی کارگران ساختمانی در بازه زمانی 1401/12/20 الی 1402/08/03
|
استانی
|
تامین اجتماعی موظف به ابلاغ قانونی به تمامی مالکین پرونده های صدوری در بازه زمانی (1401/12/20 لغایت 1402/08/03) بوده و کارفرمایان را از میزان جرایم بعد از تاریخ ابلاغ مطلع نماید.
|
|
|
|
بحث و بررسی درخصوص نحوه اجرای قانون اصلاح ماده 5 قانون بیمه های اجتماعی کارگران ساختمانی در بازه زمانی 1401/12/20 الی 1402/08/03
|
استانی
|
باعنایت به اینکه درزمان دریافت پایان کار دریافت مفاصا حساب تامین اجتماعی توسط کارفرمایان الزامی است، تامین اجتماعی از هرگونه اقدام اجرایی علیه کارفرمایان ، تا زمان دریافت پایان کار ، خودداری نماید.
|
|
|
|
بحث و بررسی درخصوص نحوه اجرای قانون اصلاح ماده 5 قانون بیمه های اجتماعی کارگران ساختمانی در بازه زمانی 1401/12/20 الی 1402/08/03
|
استانی
|
در صورت تمایل کارفرمایان به پرداخت بدهی پس از ابلاغ قانونی، تامین اجتماعی نسبت به تقسیط بدهی در اقساط بلند مدت اقدام نماید.
|
|
|
|
بررسی تکلیف قانونی برنامه هفتم توسعه در خصوص رشد بهرهوری کل عوامل تولید به میزان ۲.۸ درصد (با سهم ۳۵ درصدی در رشد اقتصادی ۸ درصدی)
|
ملی
|
از شورای گفتوگوی بخش دولت و بخش خصوصی درخواست شود تا موضوع با قید فوریت در دستور جلسه قرار گیرد و از دولت محترم خواسته شود برنامه اجرایی تحقق این حکم را با قید فوریت،حداکثر برای سه ماه آینده تدوین و ابلاغ نماید.
پیشنهادهایی همچون «مشارکت نظاممند بخش خصوصی در سیاستگذاری» ، «اجرا و ارزیابی بهرهوری ملی» ، «شناسایی بنگاههای پیشرو و ایجاد نظام تشویقی برای آنها» ، «تأسیس کمیتههای استانی ارتقای بهرهوری ذیل شوراهای گفتوگو» ، «طراحی سازوکارهای انگیزشی مبتنی بر برش فعالیت و استان» ، و «پایش و رتبهبندی مستمر عملکرد دستگاههای اجرایی در حوزه بهرهوری» نیز از سوی فعالان اقتصادی ارائه گردید. در نهایت، «پیوند میان آموزش مهارتمحور، تحقیق و توسعه، و نیازهای واقعی بخش صنعت» بهعنوان راهکاری پایدار برای نهادینهسازی فرهنگ بهرهوری مورد تأکید قرار گرفت.
|
_
|
|
|
بررسی تکلیف قانونی برنامه هفتم توسعه در خصوص رشد بهرهوری کل عوامل تولید به میزان ۲.۸ درصد (با سهم ۳۵ درصدی در رشد اقتصادی ۸ درصدی)
|
ملی
|
اصلاح جز ث بند الف آئین نامه اجرایی ماده 132 ق.م.م موضوع ماده 31 قانون رفع موانع تولید رقابت پذیر و ارتقای نظام مالی کشور به شرح ذیل:
ث- پروانه بهره¬برداری: مجوزی که با رعایت مقررات و دستورالعمل های مربوط توسط مراجع قانونی ذی¬ربط و به ¬عنوان پروانه بهره¬برداری صادر می شود. سایر مجوزهای صادره تحت عناوین دیگر در حکم پروانه بهره¬برداری تلقی نمی¬شوند.
پروانههای بهره برداری ناشی از طرح توسعه، پروانه¬های بهره-برداری دارای مدت معین و همچنین پروانه های بهره¬برداری موقت در مدت اعتبار آن به عنوان پروانه بهره¬برداری پذیرفته می¬شوند.
|
_
|
|
|
بحث و بررسی درخصوص نحوه اجرای قانون اصلاح ماده 5 قانون بیمه های اجتماعی کارگران ساختمانی در بازه زمانی 1401/12/20 الی 1402/08/03
|
ملی
|
مقرر گردید موضوع نافذ شدن قانون اصلاح ماده 5 بیمه اجتماعی کارگران ساختمانی مصوب 1402/06/22 از تاریخ 1401/12/20 توسط شورای گفتگوی مرکز مورد پیگیری و مطالبه قرار گیرد.
|
|
|
|
📕📕جلسه یکصد و بیست مورخ 1404/05/18
|
|
ارائه گزارش سازمان امور مالیاتی استان درخصوص تشریح بند خ ماده 20 قانون برنامه هفتم توسعه(موضوع مصوبات چهارمین نشست کارگروه نهضت توسعه عدالت در فضاهای آموزشی و پژوهشی)
|
استانی
|
مقرر گرردید با محوریت دفتر اشتغال و سرمایه گذاری استانداری کمیته ای متشکل از سازمان مدیریت و برنامه ریزی، اتاق بازرگانی، مجمع خیرین مدرسه ساز و سایر دستگاههای اجرایی موثر تشکیل و آخرین لیست پروژه های نشان دار احصا و پیشرفت پروژه های مورد بررسی قرار گیرد.
مقرر گرردید با محوریت دفتر اشتغال و سرمایه گذاری استانداری کمیته ای متشکل از سازمان مدیریت و برنامه ریزی، اتاق بازرگانی، مجمع خیرین مدرسه ساز و سایر دستگاههای اجرایی موثر تشکیل و آخرین لیست پروژه های نشان دار احصا و پیشرفت پروژه های مورد بررسی قرار گیرد.
مقرر گرردید با محوریت دفتر اشتغال و سرمایه گذاری استانداری کمیته ای متشکل از سازمان مدیریت و برنامه ریزی، اتاق بازرگانی، مجمع خیرین مدرسه ساز و سایر دستگاههای اجرایی موثر تشکیل و آخرین لیست پروژه های نشان دار احصا و پیشرفت پروژه های مورد بررسی قرار گیرد.
همچنین پیشرفت پروژه های مشمول بند خ ماده 20 قانون برنامه هفتم و راهکارهای بهره مندی هرچه بیشتر استان از این ظرفیت قانونی مورد بررسی قرار گیرد.
|
_
|
|
|
مشکلات واردات ماشین آلات صنعتی استوک و فرسوده جهت بهسازی واحدهای تولیدی
|
استانی
|
مقرر گردید درخواست واحدهای دارای مجوز فعالیت بهسازی ماشین آلات فرسوده، درخصوص واردات ماشین آلات استوک و فرسوده در کارگروه تسهیل و رفع موانع تولید استان مطرح و مصوبه لازم جهت رفع مشکلات واردات این واحدها اخذ گردد.
|
_
|
|
|
بررسی و ارائه راهکار درخصوص دریافت مابه التفاوت اجرای مقررات در قبوض برق واحدهای تولیدی
|
استانی
|
باعنایت به ابهام و عدم شفافیت هزینه های مندرج در قبوض صادره، کمیته ای با محوریت اتاق بازرگانی متشکل از نمایندگان تام الاختیار سازمان مدیریت و برنامه ریزی، اداره کل بازرسی، دیوان محاسبات، استانداری، شرکت گاز و برق تشکیل و نسبت به انطباق هزینه ها با مبانی قانونی و درصورت نیاز بازنگری اقدام شود.
|
|
|
|
بحث و بررسی درخصوص هزینه توزیع و انتقال گاز طبیعی در قبوض گاز واحدهای تولیدی
|
استانی
|
با توجه به اینکه قانون بودجه سالیانه بوده و مدت اعتبار آن منقضی شده است، لذا دریافت هزینه توزیع و انتقال گاز براساس تبصره 8 بودجه 1403 در قبوض 1404 فاقد وجاحت قانونی میباشد لذا دریافت هزینه توزیع و انتقال گاز مندرج در قبوض توسط شرکت گاز استان تا تعیین تکلیف نهایی مسکوت باقی بماند.
|
|
|
|
بحث و بررسی درخصوص هزینه توزیع و انتقال گاز طبیعی در قبوض گاز واحدهای تولیدی
|
ملی
|
باعنایت به ابلاغ دیرهنگام آئین نامه اجرایی تبصره 8 قانون بودجه 1403 و دستورالعمل وزارت نفت، صدور قبوض گاز و دریافت هزینه توزیع و انتقال گاز با توجه به عدم محاسبه در قیمت تمام شده محصول ضرر و زیان فراوانی را به واحدهای تولیدی وارد کرده است لذا حذف هزینه های مذکور از قبوض صادره برای مشترکین بخش تولید پیشنهاد میگردد.
|
|
|
|
📕📕جلسه یکصد و بیست و یک مورخ 1404/06/05
|
|
بررسی و تبادل نظر پیرامون منشور ملی شکوفایی تولید: اقدامات راهبردی – بسته جامع سیاستی و عملیاتی در حمایت تولید ملی ( گام مشترک دولت و بخش خصوصی برای شکوفایی تولید با ابتکار استان سمنان)
- تسویه ارزی ایمن و متنوع
|
ملی
|
به استناد مواد (۳)، (۴)، (۱۱)، (۴۷) و (۱۰۱) قانون برنامه هفتم توسعه، دولت و بانک مرکزی ظرف ۶۰ روز «پنجره واحد تسویه ارزی» را با مشارکت فعال بخش خصوصی ایجاد کنند. این پنجره باید حداقل چهار مسیر (تهاتر کالا–کالا، تسویه دوجانبه با ارز همسایگان، تسویه سهجانبه با کشور ثالث و پیشپرداخت یا فروش امانی) را پوشش دهد. همچنین فرآیند بازگشت ارز صادرات غیرنفتی به شکل واردات در مقابل صادرات تسهیل و در داشبورد شفافیت ارزی منعکس شود.»
|
|
|
|
بررسی و تبادل نظر پیرامون منشور ملی شکوفایی تولید: اقدامات راهبردی – بسته جامع سیاستی و عملیاتی در حمایت تولید ملی ( گام مشترک دولت و بخش خصوصی برای شکوفایی تولید با ابتکار استان سمنان)
- فوریت در گمرک و استاندارد
|
ملی
|
به استناد مواد (۴)، (۳۳)، (۴۷) و (۶۴) قانون برنامه هفتم توسعه و در راستای شرایط خاص تحریمی، گمرک جمهوری اسلامی ایران و سازمان ملی استاندارد موظفاند ظرف ۳۰ روز «خط سبز گمرکی و استاندارد» برای مواد اولیه و کالاهای ضروری ایجاد کنند. اقلام فهرست سبز باید ظرف حداکثر ۷۲ ساعت ترخیص شوند و کنترلهای کیفیت و استاندارد بهصورت پسینی و ریسکمحور انجام گیرد. دستگاههای اجرایی موظفاند گزارش اجرای این مصوبه را هر شش ماه به شورای ملی گفتوگو ارائه نمایند.
|
|
|
|
بررسی و تبادل نظر پیرامون منشور ملی شکوفایی تولید: اقدامات راهبردی – بسته جامع سیاستی و عملیاتی در حمایت تولید ملی ( گام مشترک دولت و بخش خصوصی برای شکوفایی تولید با ابتکار استان سمنان)
- آزادی عمل برای بنگاه های پیشران
|
ملی
|
به استناد مواد (۲)، (۴)، (۴۷) و (۶۴) قانون برنامه هفتم توسعه، دولت ظرف ۶۰ روز «منشور بنگاههای پیشران» را تدوین ، تصویب و به اجرا گذارد.
مطابق این منشور، بنگاههای دارای اعتبار صادراتی، اشتغال گسترده و سوابق مالیاتی معتبر، از آزادی عمل مقرراتی برخوردار خواهند شد، مشروط به تحقق شاخصهای کلیدی عملکرد در زمینه بهرهوری، اشتغال، کیفیت و صادرات.
نظارت بر اجرای این منشور و انتشار گزارشهای دورهای بر عهده اتاق بازرگانی ایران خواهد بود.
|
|
|
|
بررسی و تبادل نظر پیرامون منشور ملی شکوفایی تولید: اقدامات راهبردی – بسته جامع سیاستی و عملیاتی در حمایت تولید ملی ( گام مشترک دولت و بخش خصوصی برای شکوفایی تولید با ابتکار استان سمنان)
- نقدینگی و تامین مالی زنجیره ای تامین
|
ملی
|
به استناد مواد (۳)، (۷) و (۴۷) قانون برنامه هفتم توسعه، بانک مرکزی و وزارت امور اقتصادی و دارایی ظرف ۶۰ روز «سامانه ملی تأمین مالی زنجیرهای» را برای صنایع پیشران عملیاتی نمایند. این سامانه باید امکان تنزیل فاکتورها، تضمین چندلایه و استفاده از ابزارهای بازار سرمایه را فراهم سازد. صندوق توسعه ملی و صندوق ضمانت صادرات موظف به ارائه ضمانت و بیمه اعتباری خواهند بود. همچنین در راستای رفع بحران سرمایه در گردش سایر صنایع با محوریت شبکه بانکی و تضمین صندوق توسعه ملی تسهیلات این سامانه باید با نرخ حداکثر ۱۸٪ به سایر صنایع تخصیص یابد .نتایج اجرای این مصوبه هر شش ماه به شورای ملی گفتوگو گزارش شود.
|
|
|
|
📕📕جلسه یکصد و بیست و دو مورخ 1404/06/29
|
|
ادامه بررسی و تبادل نظر پیرامون منشور ملی شکوفایی تولید: اقدامات راهبردی – بسته جامع سیاستی و عملیاتی در حمایت تولید ملی ( گام مشترک دولت و بخش خصوصی برای شکوفایی تولید با ابتکار استان سمنان)
|
استانی
|
پیشنهاد میگردد با محوریت معاونت هماهنگی امور اقتصادی استانداری، دستگاههای اجرایی استان ظرف مدت یک هفته نظرات و پیشنهادات خود را درخصوص سندهای مطرح شده در جلسه به دبیرخانه شورای گفتگو اعلام نمایند.
|
_
|
|
|
توسعه سرمایه انسانی و آموزش مهارتی نسل جدید
|
استانی
|
باعنایت به موارد مطروحه در جلسه مقرر گردید با محوریت معاونت هماهنگی امور اقتصادی استانداری، موضوع توسعه سرمایه انسانی و ارتقای مهارت آموزی در استان مورد بررسی قرار گرفته و گزارش آن در جلسات آتی شورا ارائه گردد.
|
|
|
|
مبارزه هوشمند با قاچاق کالا و ارز – گذر از مجازات محوری به حکمرانی هوشمند تجارت
|
ملی
|
به استناد مواد (۲۳)، (۴۷) و (۶۴) قانون برنامه هفتم توسعه و در چارچوب لایحه جامع اصلاح قانون مبارزه با قاچاق کالا و ارز، دولت با همکاری مجلس شورای اسلامی و اتاق ایران، ظرف شش ماه برنامه ملی مبارزه هوشمند با قاچاق کالا و ارز را تصویب و برای اجرا ابلاغ نماید.
این برنامه باید شامل؛ تأسیس مرکز فرماندهی هوشمند تجارت، ایجاد پنجره واحد هوشمند، رهگیری دیجیتال کالا، شفافیت دادهها، برنامه تاجر معتمد، جرمانگاری قاچاق سازمانیافته و تأسیس صندوق توسعه تجارت هوشمند باشد.
گزارش اجرای این برنامه هر شش ماه به شورای ملی گفتوگو ارائه گردد.
|
|
|
|
خلاصه سازی مقررات مزاحم تولید
|
ملی
|
به استناد مواد (۴)، (۲۶)، (۲۷) و (۶۴) قانون برنامه هفتم توسعه و با توجه به شرایط جنگ اقتصادی، وزارت امور اقتصادی و دارایی(هیأت مقرراتزدایی و بهبود محیط کسبوکار) با همکاری دستگاههای اجرائی ظرف ۶۰ روز فهرست مقررات مزاحم تولید را در چهار حوزه مالیاتی–بیمهای، گمرکی–تجاری ، بانکی و ارزی و مجوزهای تولیدی استخراج و با قید فوریت با اخذ نظر مجلس شورای اسلامی (حسب مورد) و بر اساس مصوبه دولت تعلیق نماید. این مقررات باید ظرف ۱۸۰ روز اصلاح دائمی شوند. اجرای این مصوبه با همکاری هیأت مقرراتزدایی و اتاق بازرگانی ایران خواهد بود.
|
|
|
|
امنیت سرمایه گذاری و ثبات مقرراتی
|
ملی
|
به استناد مواد (۲)، (۴)، (۲۱)، (۴۷) و (۶۴) قانون برنامه هفتم توسعه، دولت با همکاری مجلس شورای اسلامی، ظرف شش ماه برنامه ملی امنیت سرمایهگذاری و ثبات مقرراتی را تدوین وتصویب و برای اجرا ابلاغ نماید.
این برنامه باید شامل: تصویب قانون ثبات مقررات تولید، حمایت حقوقی از سرمایهگذاران، ایجاد پنجره واحد سرمایهگذاری، تضمین بازگشت سرمایه خارجی و دیجیتالسازی فرآیندها باشد.
گزارش اجرای این برنامه هر شش ماه به شورای ملی گفتوگو ارائه گردد.
|
|
|
|
خصوصی سازی و خروج دولت از اقتصاد
|
ملی
|
به استناد مواد (۲۸)، (۲۹)، (۳۰)، (۳۱) و (۴۷) قانون برنامه هفتم توسعه، دولت با همکاری مجلس شورای اسلامی و اتاق ایران، ظرف یک سال برنامه ملی خصوصیسازی و خروج دولت از اقتصاد را تدوین ، تصویب و برای اجرا ابلاغ نماید.
این برنامه باید شامل: واگذاری واقعی بنگاهها به بخش خصوصی، ایجاد نهاد ناظر مستقل، توقف واگذاری به شبهدولتیها، تقویت بازار سرمایه در خصوصیسازی، تدوین نظام مشوق سرمایهگذاری خصوصی و گزارشدهی شفاف باشد.
گزارش اجرای این برنامه هر شش ماه به شورای ملی گفتوگو ارائه گردد.
|
|
|
|
📕📕جلسه یکصد و بیست و سه مورخ 1404/08/03
|
|
ادامه بررسی و تبادل نظر پیرامون منشور ملی شکوفایی تولید: اقدامات راهبردی – بسته جامع سیاستی و عملیاتی در حمایت تولید ملی ( گام مشترک دولت و بخش خصوصی برای شکوفایی تولید با ابتکار استان سمنان)
برنامه جهش صادرات با اولویت کشورهای همسایه
|
استانی
|
اتاق بازرگانی استان مکلف است ضمن شناسایی ظرفیتهای صادراتی فعال در حوزه عراق، افغانستان، پاکستان و کشورهای عضو اتحادیه اوراسیا، پیشنهادهای مصداقی و عملیاتی را جهت اجرا در چهارچوب محورهای فوق تدوین و به مراجع ملی ذیربط ارائه نماید. در صورت آماده بودن طرح جامع حتی پیش از خروج از فهرست FATF، اجرای اقدامات اولیه در قالب چارچوب تسویه موقت و شفاف همسایگی مجاز و قابل آغاز خواهد بود.
|
|
|
|
ادامه بررسی و تبادل نظر پیرامون منشور ملی شکوفایی تولید: اقدامات راهبردی – بسته جامع سیاستی و عملیاتی در حمایت تولید ملی ( گام مشترک دولت و بخش خصوصی برای شکوفایی تولید با ابتکار استان سمنان)
برنامه جهش صادرات با اولویت کشورهای همسایه
|
استانی
|
پیشنهاد شد در گام نخست، اتاق بازرگانی استان نسبت به:
• بررسی فهرست صرافیهای دارای مجوز بانک مرکزی در منطقه؛
• انتخاب صرافیهای واجد صلاحیت و طرح درخواست رسمی تأییدیه همکاری از بانک مرکزی؛
• تهیه پرونده تأسیس صرافی اختصاصی اتاق، صرفاً با مأموریت «تسهیل مبادلات ارزی صادرات و واردات»؛
اقدام نماید.
|
|
|
|
ادامه بررسی و تبادل نظر پیرامون منشور ملی شکوفایی تولید: اقدامات راهبردی – بسته جامع سیاستی و عملیاتی در حمایت تولید ملی ( گام مشترک دولت و بخش خصوصی برای شکوفایی تولید با ابتکار استان سمنان)
برنامه جهش صادرات با اولویت کشورهای همسایه
|
استانی
|
با عنایت به اینکه موضوع ساماندهی رسمی روابط استانهای مرزی کشور با استانهای مقابل در کشورهای همسایه در دستور کار استانداران مرزی قرار گرفته است پیشنهاد میگردد موضوع همراهی یک استان غیرمرزی با استانهای مرزی توسط معاونت هماهنگی امور اقتصادی استانداری مورد پیگیری قرار گیرد.
|
|
|
|
ادامه بررسی و تبادل نظر پیرامون منشور ملی شکوفایی تولید: اقدامات راهبردی – بسته جامع سیاستی و عملیاتی در حمایت تولید ملی ( گام مشترک دولت و بخش خصوصی برای شکوفایی تولید با ابتکار استان سمنان)
مدیریت بحران آب در صنایع
|
استانی
|
مقرر گردید شرکت اب منطقه ای و آب و فاضلاب استان نسبت به استخراج و تدوین آخرین وضعیت منابع آب صنعتی استان اقدام نمایند.
|
|
|
|
بحث و بررسی در خصوص پذیرش نیروگاههای خورشیدی بعنوان وثایق معتبر از سوی سیستم بانکی
|
استانی
|
مقرر گردید موضوع پذیرش نیروگاههای خورشیدی بعنوان وثایق معتبر از سوی سیستم بانکی توسط دستگاههای اجرای مرتبط مجددا مورد بررسی قرار گیرد.
|
|
|
|
دعوت از مسئولان ملی در جلسات
|
استانی
|
پیشنهاد میگردد به منظور ارتقای کارآمدی و تصمیمسازی واقعی، از مسئولان ملی در جلسات استانی دعوت به عمل آید.
|
_
|
|
|
ادامه بررسی و تبادل نظر پیرامون منشور ملی شکوفایی تولید: اقدامات راهبردی – بسته جامع سیاستی و عملیاتی در حمایت تولید ملی ( گام مشترک دولت و بخش خصوصی برای شکوفایی تولید با ابتکار استان سمنان)
دیپلماسی اقتصادی ایران با محوریت بخش خصوصی
|
ملی
|
به استناد مواد (۴)، (۴۷)، (۵۶)، (۵۷) و (۱۰۱) قانون برنامه هفتم توسعه، معاونت اقتصادی وزارت امور خارجه با همکاری وزارت صمت، وزارت اقتصاد و اتاق ایران، ظرف شش ماه برنامه ملی دیپلماسی اقتصادی ایران را تدوین و اجرا نماید.
این برنامه باید شامل: تنوعبخشی به بازارهای صادراتی، مشارکت فعال در پیمانهای منطقهای و بینالمللی، توسعه رایزنان بازرگانی و دفاتر تجاری، تأمین مالی و ضمانت صادرات، تقویت صادرات دانشبنیان و ایجاد ستاد ویژه دیپلماسی اقتصادی باشد.
گزارش اجرای این برنامه هر شش ماه به شورای ملی گفتوگو ارائه گردد
|
|
|
|
ادامه بررسی و تبادل نظر پیرامون منشور ملی شکوفایی تولید: اقدامات راهبردی – بسته جامع سیاستی و عملیاتی در حمایت تولید ملی ( گام مشترک دولت و بخش خصوصی برای شکوفایی تولید با ابتکار استان سمنان)
برنامه جهش صادرات با اولویت کشورهای همسایه
|
ملی
|
به استناد مواد (۴)، (۷)، (۴۷)، (۵۶–۵۸) و (۱۰۱) قانون برنامه هفتم توسعه و در راستای رفع موانع صادراتی، دولت:
۱- ظرف شش ماه مذاکرات فعال برای اجرای قانون و خروج از لیست سیاه FATF و یا ایجاد چارچوبهای جایگزین بانکی و مالی با کشورهای همسایه را به نتیجه بهینه برساند .
۲- تا زمان تحقق این هدف، «بسته جهش صادرات با اولویت کشورهای همسایه» شامل ۶ محور (ایجاد انبارهای مرزی، حملونقل ترکیبی، بیمه صادراتی با یارانه حق بیمه، بازگشت ارز غیرنقدی، ضمانتنامههای محلی و بازپرداخت فوری VAT ) باید ظرف ۶۰ روز عملیاتی گردد.
گزارش اجرای این مصوبه باید هر شش ماه یکبار به شورای ملی گفتوگو ارائه شود.
|
|
|