×
دستور جلسات و مصوبات شورای گفت و گوی دولت و بخش خصوصی1403
جلسه یکصد و پنج مورخ 1403/03/07
دستور جلسه استانی/ملّی مصوبه گزارش کارشناسی مصوبه
بحث و تبادل نظر درخصوص اختلاف نظر سازمان امور مالیاتی و اداره کل راهداری و حمل و نقل جاده ای با موضوع معافیت شرکتهای حمل و نقل از پرداخت مالیات بر ارزش افزوده (موضوع بند 13 از بخش ب ماده 9 قانون ارزش افزوده مصوب 1400) استانی باتوجه به اینکه شرکتهای حمل و نقل براساس مکاتبات اداره کل حمل و نقل از دریافت ارزش افزوده بابت صدور بارنامه خودداری نموده اند و با عنایت به لازم الاجرا بودن نظر حقوقی معاونت قوانین مجلس (نامه شماره 9734 مورخه 24/02/1403) پیشنهاد میگردد نسبت به اجرای نظر حقوقی معاونت قوانین مجلس اقدام و از صدور هرگونه برگ تشخیص و دریافت ارزش افزوده بابت صدور بارنامه به مدت شش ماه توسط ادارات کل امور مالیاتی استان ها تعلیق گردد.
بحث و تبادل نظر درخصوص اختلاف نظر سازمان امور مالیاتی و اداره کل راهداری و حمل و نقل جاده ای با موضوع معافیت شرکتهای حمل و نقل از پرداخت مالیات بر ارزش افزوده (موضوع بند 13 از بخش ب ماده 9 قانون ارزش افزوده مصوب 1400) ملی با عنایت به لازم الاجرا بودن نظر حقوقی معاونت قوانین مجلس (نامه شماره 9734 مورخه 1403/02/24) پیشنهاد میگردد با پیگیری شورای گفتگوی مرکز از سازمان امور مالیاتی کشور، نسبت به تسریع در ابلاغ نظر حقوقی فوق الذکر به ادارات کل امور مالیاتی استانها اقدام گردد.
بحث و بررسی درخصوص معافیت امعاء و احشاء پرندگان از پرداخت مالیات بر ارزش افزوده ملی پیشنهاد میگردد بند 4-5 جز الف ماده 9 قانون مالیات بر ارزش افزوده 1400 به شرح ذیل اصلاح گردد: • انواع فراورده های گوشتی مطابق با فهرستی که هرسال وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشکی و انواع گوشت خام مطابق با فهرستی که هرسال وزارت جهاد کشاورزی(سازمان دامپزشکی) تا پایان دی ماه برای اجرا در سال بعد به سازمان امور مالیاتی ارسال میکند.
بحث و بررسی درخصوص معافیت امعاء و احشاء پرندگان از پرداخت مالیات بر ارزش افزوده ملی باتوجه به بازار و جامعه هدف امعاء و احشاء مرغ در وضعیت فعلی اقتصادی، پیشنهاد میگردد نامه شماره 18/100مورخه 22/01/1401 وزارت بهداشت اصلاح و امعاء و احشاء مرغ نیز مشمول معافیت از پرداخت ارزش افزوده گردد. همچنین معافیت امعاء و احشاء پرندگان از پرداخت ارزش افزوده در فهرست معافیتهای جز الف ماده 9 قانون مالیات بر ارزش افزوده 1400 که سالانه توسط وزارت بهداشت ابلاغ میگردد، لحاظ گردد.
بحث و بررسی درخصوص معافیت امعاء و احشاء پرندگان از پرداخت مالیات بر ارزش افزوده ملی اتوجه به اينكه نامه اصلاحي شماره ١٠٠/١٨ مورخـه ١٤٠١/٠١/٢٢ وزارت بهداشت خارج از زمان مقرر در قانون صادر شده است پيشـنهاد ميگـردد بـا پيگيري شوراي گفتگوي مركز از سـازمان امـور ماليـاتي كشـور، تـا تعيـين تكليف نهايي، صدور هرگونه برگ تشخيص و دريافت ارزش افـزوده بابـت ماليات ارزش افزوده به مدت شش ماه از امعاء و احشـاء مـرغ توسـط ا مـور مالياتي استان ها تعليق گردد
جلسه یکصد و شش مورخ 1403/03/19
اعلام برنامه مدیریت تامین پایدار انرژی (برق) مورد نیاز بخش تولید از سوی شرکت های برق منطقه ای و توزیع برق استان در فصل تابستان استانی اجرای ماده 25 قانون بهبود مستمر محیط کسب و کار و آئین نامه اجرایی آن
اعلام برنامه مدیریت تامین پایدار انرژی (برق) مورد نیاز بخش تولید از سوی شرکت های برق منطقه ای و توزیع برق استان در فصل تابستان استانی اعلام برنامه توسط شرکتهای برق منطقه ای و توزیع برق استان جهت تامین انرژی پایدار به منظور جلوگیری از ایجاد محدودیتهای انرژی
بررسی و ارائه پیشنهاد درخصوص تعرفه آب بهای مناطق ویژه ملی پیشنهاد میگردد در قسمت تعاریف موارد خاص در دستورالعمل نحوه تعیین تعرفه خدمات آب برداشتی از منابع آب سطحی و زیرزمینی صادره از وزارت نیرو، مناطق ویژه اقتصادی از لیست موارد خاص حذف گردد و تعرفه آب مناطق ویژه اقتصادی همانند شهرکهای صنعتی محاسبه گردد. درصورت عدم اصلاح دستورالعمل به شرح فوق الذکر، بند 6 دستورالعمل نحوه تعیین تعرفه خدمات آب برداشتی از منابع آب سطحی و زیرزمینی موارد خاص اصلاح و تعرفه مناطق ویژه اقتصادی به میزان حداکثر 25 درصد ارزش اقتصادی آب اصلاح گردد.
جلسه یکصد و هفت مورخ 1403/05/06
اختلاف نظر سازمان امور مالیاتی و اداره کل راهداری و حمل و نقل جاده ای با موضوع معافیت شرکتهای حمل و نقل از پرداخت مالیات بر ارزش افزوده (موضوع بند 13 از بخش ب ماده 9 قانون ارزش افزوده مصوب 1400) استانی مقرر گردید با توجه به مصوبات یکصد و پنجمین جلسه شورای گفتگو، موضوع تعلیق شش ماهه ابلاغ برگ تشخیص و دریافت ارزش افزوده بابت صدور بارنامه توسط ادارات کل امور مالیاتی استان اجرایی گردد.
بحث و بررسی درخصوص مواد 27 و 28 قانون توزیع عادلانه آب ملی 1- پیشنهاد میگردد در اجرای مواد 27 و 28 قانون توزیع عادلانه آب و در خصوص چاههایی که آب آن به استناد گواهی آزمایشگاه معتبر شور میباشد و قابلیت تولید محصولات کشاورزی را ندارد، مراجع ذیربط(سازمان جهاد کشاورزی) با عنایت به تاکید بند (7-5) دستورالعمل نحوه اجرای مواد 27 و 28 قانون توزیع عادلانه آب و در پاسخ به استعلام شرکت آب منطقه ای، صرفاً درخصوص وضعیت فعلی و آتی اراضی تحت کشت (صیانت از اراضی) اعلام نظر نمایند. 2- در راستای تسهیل در بهره برداری از آبهای شور و غیرقابل بهره برداری برای تولید محصولات غیرکشاورزی و همچنین فراهم شدن شرایط برای استفاده بهینه از منابع آبی مذکور و تسریع در روند تغییر نوع مصرف چاههای کشاورزی، تاکید میگردد موضوع جز 7-5 دستورالعمل نحوه اجرای مواد 27 و 28 قانون توزیع عادلانه آب و مفاد دستورالعمل تعیین مصادیق تغییر کاربری غیرمجاز موضوع ماده 10 قانون اصلاح قانون حفظ کاربری اراضی و باغات به سایر اراضی و فعالیتهای غیرکشاورزی که انتقال و تغییر حقابه اراضی زراعی و باغات به سایر اراضی و فعالیتهای غیرکشاورزی را بعنوان تغییر کاربری غیرمجاز دانسته است در تناقض با یکدیگر میباشد. این موارد از مصادیق ابهامات فی مابین وزارتین نیرو و جهادکشاورزی بوده و فعالین اقتصادی را بین دو وزارتخانه سرگردان و بلاتکلیف گذاشته است لذا پیشنهاد میگردد: دستورالعمل تعیین مصادیق کاربری غیرمجاز موضوع ماده 10 قانون اصلاح قانون حفظ کاربری اراضی زراعی و باغ ها مصوب 01/08/85 مجلس شورای اسلامی در تعامل و هماهنگی بین دو وزارتخانه در قالب یک دستورالعمل و با هدف کارگشایی و رفع موانع حوزه فعالیت فعالان اقتصادی و تسهیل و تسریع برای فعالیتهای اقتصادی بصورت مشترک تدوین و ابلاغ گردد.
تسریع در ابلاغ آئین نامه های اجرایی قانون برنامه پنج ساله هفتم توسعه استانی 1- تسریع در تدوین آئین نامه های اجرایی قانون برنامه هفتم با لحاظ مهلت های مقرر در قانون 2- حضور نمایندگان بخش خصوصی و تعاونی ها در فرایند تدوین آئین نامه های اجرایی به استناد مواد 2 و 3 قانون بهبود مستمر محیط کسب و کار -
جلسه یکصد و هشت مورخ 1403/05/20
بحث و بررسی درخصوص جز یک بند ب ماده 39 قانون پنجساله برنامه هفتم توسعه ملی با عنایت به ردیف 1 بند ب ماده 39 قانون برنامه هفتم توسعه، وزارت نیرو مکلف است در مواردی که امکان تامین آب نامتعارف وجود ندارد، مشروط به وجود آب متناسب با ارزش اقتصادی آب و محصولات، مجوز آب متعارف بصورت موقت صادر نماید. باتوجه به الزام تهیه آئین نامه اجرایی برای بند مذکور، حضور نمایندگان بخش خصوصی و تعاونی (اتاق بازرگانی، صنایع، معادن و کشاورزی ایران و اتاق تعاون و اصناف ایران) ضروری میباشد.
بررسی و ارائه راهکار درخصوص نحوه ثبت سفارش و واردات قطعات یدکی مستعمل(استوک) ملی باتوجه به عدم وجود رویه مشخص برای ورود لوازم یدکی مستعمل(استوک) جهت استفاده در خطوط تولید واحدهای تولیدی بصورت محدود و عدم ساخت قطعات مورد نظر توسط شرکتهای سازنده خارجی و تهیه آن توسط مصرف کنندگان در بازارهای غیررسمی و عدم امکان تهیه فاکتور رسمی و نقل و انتقال ارز، موضوع توسط اتاق ایران و سازمان توسعه تجارت بررسی و رویه آن مشخص و اعلام گردد.
جلسه یکصد و نه مورخ 1403/06/28
تعرفه حق الثبت اسناد رسمی برای اشخاص حقیقی با ماهیت تولیدی (خارج از دستور) ملی مقرر گردید موضوع کاهش تعرفه حق الثبت اسناد رسمی اشخاص حقیقی با فعالیت تولیدی در دستور کار جلسه آتی شورا قرار گیرد.
بحث و تبادل نظر درخصوص نیم عشر پرونده های دارای اجرائیه شبکه بانکی استانی پیشنهاد میگردد موضوع اصلاح قانون برنامه هفتم و اضافه شدن بند به شرح ذیل همانند بند پ ماده 117 قانون برنامه ششم در دستور کار شورای گفتگوی مرکز قرار گیرد: هزینه اجرای مفاد اسناد لازم‌الاجراء صرفاً از محل اموال توقیف شده متعهد سند و پس از وصول مطالبات متعهدٌله سند، به وسیله اجرای ثبت وصول می‌گردد. در طول اجرای قانون برنامه بند فوق در بخش مغایرت، بر ماده 131 قانون ثبت اسناد و املاک مصوب 26/۱۲/1310 و تبصره آن حاکم است.
بحث و بررسی درخصوص عدم اجرای ماده 19 قانون رفع موانع تولید با موضوع آزادسازی وثایق مازاد توسط بانکهای عامل استانی پیشنهاد میگردد بند الف ماده 19 قانون رفع موانع تولید رقابت پذیر و ارتقای نظام مالی کشور اصلاح و انتخاب وثیقه با توافق طرفین و با اولویت نظر سرمایه گذار باشد. همچنین در صورت عدم توافق طرفین وثایق بصورت ترکیبی با نظر طرفین انتخاب گردد.
جلسه یکصد و ده مورخ 1403/07/07
بحث و تبادل نظر درخصوص ابلاغ بندهای آزمون های قابل برون سپاری در دریافت پروانه استاندارد استانی مقرر گردید درخواست اصلاح جز پ بند 3-2-1-6 روش اجرایی ویرایش 27/08/1402 طی نامه ای با امضای استاندار محترم از سوی سازمان ملی استاندارد مورد پیگیری قرار گیرد. پیش نویس نامه با همکاری اداره کل استاندارد و دبیرخانه شورای گفتگوی سمنان تهیه میگردد.
بحث و تبادل نظر درخصوص ابلاغ بندهای آزمون های قابل برون سپاری در دریافت پروانه استاندارد استانی مقرر گردید تا اصلاح نامه ابلاغی توسط سازمان ملی استاندارد درخصوص فهرست آزمونهای قابل برون سپاری،درخواست های واحدهای تولیدی که در این خصوص دچار چالش هستند با قید فوریت در کارگروه تسهیل و رفع موانع تولید مطرح و با مصوبه کارگروه، سازمان استاندارد استان نسبت به رفع مشکل اقدام نماید.
بحث و تبادل نظر درخصوص مطالبه اجرای بند خ تبصره 7 بودجه 1403 موضوع اختصاص بخشی از درآمد حاصل از اصلاح بهای برق به شهرکها و نواحی صنعتی استانی کمیته ای با حضور نمایندگان برق منطقه ای، شرکت شهرکها، اقتصادی و دارایی و سایر متولیان امر تشکیل و منابع و محل هزینه ها مشخص شود.
بحث و تبادل نظر درخصوص ابلاغ بندهای آزمون های قابل برون سپاری در دریافت پروانه استاندارد ملی مقرر گردید درخواست اصلاح جز پ بند 3-2-1-6 روش اجرایی ویرایش 27/08/1402 از سوی شورای گفتگوی مرکز مورد پیگیری قرار گیرد.
جلسه یکصد و یازده مورخ 1403/07/28
بحث و بررسی درخصوص ماده 26 قانون اصلاح الگوی مصرف انرژی و آئین نامه اجرایی آن ملی 1- باتوجه به زمان بر بودن فرایند بازسازی و نوسازی تجهیزات (تامین مالی، ثبت سفارش، واردات و نصب ماشین آلات و ... ) پیشنهاد میگردد تبصره 3 ذیل ماده 4 آئین نامه اجرایی ماده 26 قانون اصلاح الگوی مصرف انرژی به شرح ذیل اضافه گردد: تبصره 3: به منظورتامین منابع مالی،تامین ماشین آلات و تجهیزات مورد نیاز خطوط تولید به منظور بازسازی و نوسازی جهت بهینه سازی مصرف انرژی، مهلت اجرای ماده 4 آئین نامه به شرح ذیل می‌باشد: 1- برای واحدهای صنعتی دارای ماشین آلات ساخت داخل یک سال 2- برای واحدهای صنعتی دارای ماشین آلات وارداتی دو سال 2- در راستای اجرای بهتر آئین نامه و به منظور حمایت از واحدهای تولید پیشنهاد میگردد موضوع تامین مالی جهت بهسازی و نوسازی موضوع آئین نامه اجرایی ماده 26 قانون اصلاح الگوی مصرف توسط شورای گفتگوی دولت و بخش خصوصی مرکز مورد پیگیری قرار گیرد.
بحث و تبادل نظر درخصوص قوانین و مقررات و دستورالعمل واردات ماشین آلات مستعمل خطوط تولید استانی به منظور جلوگیری از واردات ماشین آلات مستعمل انرژی بر و فاقد کارائی پیشنهاد میگردد در ردیف 1 ابلاغیه شماره 60/201150 مورخ 1390/10/17 وزارت صمت درخصوص شرایط واردات ماشین آلات مستعمل، به جای شرط سال ساخت(سال ساخت دستگاه بالای 5 سال)، قدمت سال ساخت بین 5 تا 10 سال مشروط به رعایت معیارها و مشخصات فنی و استاندارد اجباری انرژی تجهیزات و ماشین آلات انرژی بر، موضوع ماده 11 قانون اصلاح الگوی مصرف انرژی جایگزین گردند.