.wptb-builder-panel { left: unset !important; }

شورای گفت وگوی دولت و بخش خصوصی استان سمنان

logo-o-2048x354-1-pvpeig4a99z7436kt4iyqufq2mvobolk2w7f0ptbz6 copy2

یکصد و هفتمین جلسه شورای گفتگوی دولت و بخش خصوصی

لینک کوتاه :


در این جلسه که  استاندار و رئیس اتاق بازرگانی سمنان  حضور داشتند . همچنین صادقی ، معاون اقتصادی استاندار ، پارسامنش ، معاون دادستان ، مدیران دستگاههای اجرایی و نیز نمایندگان بخش خصوصی استان حضور داشتند بر ارائه نظرات و بیان مشکلات موجود به دبیرخانه شورای گفتگو توسط مدیران دستگاههای اجرایی تاکید شد .

ضمنا دبیرخانه شورای گفتگوی دولت و بخش خصوصی استان سمنان موظف شد تا با اصلاح ساختارها و قوانین مخل کسب و کار در جهت تحقق شعار سال گامی بلند و درست برداشته شود .

 

فرج الله معماری ، رئیس اتاق بازرگانی سمنان در ابتدای این جلسه با تسلیت ایام محرم  و آرزوی قبولی عزاداری‌های حسینی ، یاد و خاطره شهدای خدمت خصوصا رئیس جمهور فقید و همراهانشان را گرامی داشتند .

وی اظهار امیدواری نمود تا همچون سنوات قبل مردم استان اربعین آقا اباعبدالله الحسین را هرچه پرشور تر برگزار نمایند .

معماری در بخش دیگری از سخنان خود با مرور حوادث رخ داده در چند ماه اخیر با قدردانی از درایت و سکانداری مقام معظم رهبری در ایجاد آرامش در کشور ،  از تلاشهای صادقانه جناب آقای مخبر نیز تشکر نمودند .

عضو هیات نمایندگان اتاق ایران گفت : بسیار خوشحال و خرسندیم که در فضایی امن و آرام که به تدبیر مقام معظم رهبری فراهم شده بود انتخاباتی پرشور برگزار گردید  و جناب آقای پزشکیان بر مسند ریاست جمهوری ایران اسلامی تکیه زدند . بر ماست که با تاسی از فرمان حضرت آقا تمام تلاش خود را در جهت کمک و موفقیت این دولت به کار بگیریم .

در این جلسه دو موضع به عنوان پیش از دستور مطرح شد که به شرح ذیل بود :

  • 1- اختلاف نظر سازمان امور مالیاتی و اداره کل راهداری و حمل و نقل جاده ای با موضوع معافیت شرکتهای حمل و نقل از پرداخت مالیات بر ارزش افزوده (موضوع بند 13 از بخش ب ماده 9 قانون ارزش افزوده مصوب 1400)

 

  • 2- مشکلات صنعتگران حوزه سرامیک استان موضوع قانون معافیت از پرداخت سهم بیمه کارفرمایان با حداکثر 5 نفر کارگر

 

در موضوع اول حسین پور ، مدیرکل امور مالیاتی استان سمنان مطالبی بیان نمود .

وی گفت :

در جلسه گذشته  جز ۱۳ بند ب ماده ۱۹ در خصوص شرکت‌های حمل و نقل محل مناقشه بود که طی تفسیری این خدمات صرفا شامل حال کسانی می‌شود که  کار حمل و نقل را انجام میدهند و صدور بارنامه در واقع یک نوع خدمات جانبی است بنابراین به این موضوع تصری پیدا نمی‌کند .

با توجه به اختلاف نظر اداره کل راهداری و سازمان امور مالیاتی به معاونت حقوقی ریاست جمهوری کشید و در واقع معاونت حقوقی ریاست جمهوری هم نظر سازمان امور مالیاتی مبنی بر عدم معافیت مالیات بر ارزش افزوده صدور بارنامه را تایید نمود .

زیاری رئیس هیئت مدیره انجمن صنفی کارفرمایی شرکتهای حمل و نقل کالای سمنان نیز در این خصوص گفت : ما گمان می کنیم نظر خود مدیران امور مالیاتی هم اینگونه نباشد که شرکت‌های حمل و نقل معاف نباشد ، خدمات جانبی هیچ اسمی از انواع خدمات جانبی که شامل صدور بارنامه شامل خدمات جانبی نیست یعنی اگر بارنامه صادر نشود حمل و نقلی صورت نمی‌پذیرد. خدمات جانبی شامل خدماتی مانند بیمه فوروارد و چیزهای دیگر است . پس چگونه است که در قانون سال ۱۴۰۰ صدور بارنامه برای مسافربری معاف می‌شودقانون که یکی است امیدوارم در این خصوص فکر اساسی اندیشیده شود .

 

در موضوع دوم نیز استاندار سمنان مژده داد که با پیگیریهای انجام شده این مورد به نتیجه رسیده است .

 

در ادامه دستور جلسات ذیل به ترتیب مورد بررسی قرار گرفت :

  • 1- بحث و تبادل نظر درخصوص نحوه صدور مجوز صنایع اشباع

در این موضوع ایراداتی از جمله : عدم وجود قوانین و دستورالعملهای مشخص در حوزه صنایع اشباع ، فقدان اطلاعات مناسب در حوزه سرمایه گذاری برای متقاضیان ، اختصاص زیرساختها و تسهیلات به صاحبان صنایع اشباع و ایجاد محدودیت برای سایر صنایع با توجه به مشکلات حوزه ناترازی انرژی و محدودیت منابع مالی در ارائه تسهیلات بیان شد که پس از توضیحات مسئولین ذیربط پیشنهاداتی مطرح گردید .

دستور دوم این جلسه بررسی درخصوص مواد 27 و 28 قانون توزیع عادلانه آب بود که با توجه به بند 7-5 دستورالعمل اجرایی مواد 27 و 28 قانون توزیع عادلانه آب (ابلاغ 98-وزارت نیرو) بیان می داشت : ” در صورت موافقت شرکت با واگذاری تمام یا بخشی از مجوز استفاده از آب چاه مجاز و فعال کشاورزی، واگذار کننده باید تاییدیه های لازم برای وضعیت فعلی و آتی اراضی تحت کشت را از مراجع ذیربط اخذ و ارائه نماید. “

عدم امکان واگذاری چاههای فعال غیرقابل استفاده کشاورزی به صنعت براساس تناقضات قانونی (بند 7-5 دستورالعمل اجرایی مواد 27 و 28 قانون توزیع عادلانه آب  و بند یک قانون حفظ کاربری اراضی و زراعی باغها ) از مشکلات موجود در اجرای این بخش از قانون بود که توسط دبیرخانه شورای گفتگو به صحن علنی آمده بود .

 

دستور سوم جلسه درخصوص جز یک بند ب ماده 39 قانون پنجساله برنامه هفتم توسعه بود .

جزء یک بند ب ماده 39 برنامه 5 ساله هفتم توسعه می گوید :

” آب مورد نياز صنايع‌‌ آب‌بر بجز صنايع غذايي، بهداشتي و آشاميدني از آب نامتعارف (از جمله پساب و آب دریا) تأمين مي‌شود. وزارت نيرو مکلف است در مواردي که امکان تأمين آب نامتعارف وجود ندارد، مشروط به وجود آب متناسب با ارزش اقتصادی آب و محصولات، مجوز آب متعارف را به­صورت موقت صادر نماید. ‌‌آیین‌نامه اجرائي اين جزء و تعيين مدت موقت براي هر مجوز و همچنین تعیین ارزش اقتصادی آب توسط وزارت نيرو با همکاری وزارتخانه‌های صنعت، معدن و تجارت، راه و شهرسازي و جهاد کشاورزي تهيه می‌شود و به‌تصويب هيأت وزيران‌‌ مي‌رسد. “

این بند با این پیشنهاد مطرح شد که با عنایت به ردیف 1 بند ب ماده39 قانون برنامه هفتم توسعه، وزارت نیرو مکلف است در مواردی که امکان تامین آب نامتعارف وجود ندارد، مشروط به وجود آب متناسب با ارزش اقتصادی آب و محصولات، مجوز آب متعارف بصورت موقت صادر نماید و نیز باتوجه به ضرورت تهیه آئین نامه اجرایی برای بند مذکور، حضور نمایندگان بخش خصوصی ضروری میباشد.

 

دستور چهارم و آخر این جلسه بررسی و ارائه راهکار درخصوص نحوه ثبت سفارش و واردات قطعات یدکی مستعمل(استوک) بود که به پیشنهاد برخی کارخانجات و واحدهای تولیدی در جلسات کارشناسی شورا به بحث و تبادل نظر گذاشته شده بود . مشکل موجود در این بخش  عدم امکان ثبت سفارش و واردات کالاهای استوک به دلیل عدم وجود فاکتور بود که مقرر شد باتوجه به عدم وجود رویه مشخص برای ورود لوازم یدکی مستعمل(استوک) جهت استفاده در خطوط تولید واحدهای تولیدی بصورت محدود و عدم ساخت قطعات مورد نظر توسط شرکتهای سازنده و تهیه آن توسط مصرف کنندگان در بازارهای غیررسمی، و عدم امکان تهیه فاکتور رسمی و نقل و انتقال ارز،  موضوع توسط اتاق ایران و سازمان توسعه تجارت بررسی و رویه آن مشخص و اعلام گردد.

 

در پایان محمد رضا هاشمی استاندار سمنان با تسلیت ایام محرم از رئیس اتاق بازرگانی و کلیه همکاران ایشان به جهت برگزاری جلسات مستمر شورای گفتگو تقدیر و تشکر نمود و با گرامیداشت یاد و خاطره سیدالشهدای خدمت و همراهان ایشان برای رئیس جمهور منتخب آرزوی موفقیت و بهروزی نمود .

هاشمی در ادامه با تاکید به ظرفیت بالای شورای گفتگو در اصلاح و تدوین قوانین از کلیه دستگاههای اجرایی و همچنین بخشهای مختلف دولتی و خصوصی خواست تا مشکلات احصا شده را با پیشنهادات و راهکارهای خود به دبیرخانه شورای گفتگو ارسال نمایند تا پس از بررسی های کارشناسی در جلسات اصلی شورای گفتگو  مطرح گردد و مصوبات متناسب با آن  تهیه و به نهادهای ذیربط ارسال گردد .

وی گفت : باید با تمام توان و همکاری و همفکری بخشهای مختلف دولت و بخش خصوصی در جهت رسیدن به رشد ۸ درصدی گام برداریم .

هاشمی در بخش دیگری از سخنان خود به مشکلات حوزه انرژی اشاره کرد و گفت : ما باید در حوزه صرفه جویی دقت لازم را به کار بگیریم تا هم عموم مصرف دچار مشکل نشوند و نیز برای تولیدگران و صنعتگران ما  خللی ایجاد نشود

استاندار سمنان بار دیگر از نمایندگان استان خواست تا در جلسات شورای گفتگو حضور جدی و مستمری داشته باشند تا از نزدیک با مشکلات جوزه های مختلف صنعت و تولید آشنا شوند و در جریان روند کارهای شورا قرار بگیرند .

هاشمی کمبود آب در استان را بزرگترین مشکل استان دانست و عدم راه اندازی و صدور مجوز برای صنایع آب بر را خواستار شد . همچنین از تشکیل جلساتی در رابطه با پس آب استان در هفته جاری خبر داد .

در انتهای این جلسه با گرامیداشت یاد و خاطره شهدای عملیات مرصاد از نقش سپاه استان در این عملیات به تعبیر مقام معظم رهبری اشاره نمود و اعلام کرد : به همین مناسبت برنامه یادواره شهدای عملیات مرصاد هم در منطقه عملیاتی مرصاد برگزار گردید که از همه عزیزان کمال سپاس و تشکر رو دارم .